zondag 4 februari 2018

Wit chocolade gebakje


Mijn wit chocolade gebakje heb ik in dit geval samen gepresenteerd met een vanilleparfait ( zie artikel vanille parfait ). Ik vond het zeer goed passend en mijn gasten vonden het ook een geslaagde combinatie. En absoluut niet moeilijk of tijdrovend. Ik had een siliconevorm voor baba's gebruikt , maar je kan gerust een andere vorm gebruiken, enkel de baktijd zal anders zijn.
Dit heb je nodig : 100 gr boter - 100 gr witte chocolade - 2 eieren - 80 gr fijne suiker - 50gr zelfrijzende bloem - 20 gr amandelpoeder - afdekgelei


Verwarm de oven voor op 180°.Smelt de boter en voeg de in stukjes gehakte chocolade toe. Meng goed, dit gaat niet zo gemakkelijk, als het niet goed mengt stop ik het nog enkele seconden ( 10à20 sec. op 900 watt ) terug in de microgolf, en dan terug mengen.



 Scheid de eieren en klop de eierdooiers met de suiker luchtig. Spatel dit vervolgens door het boter chocolademengsel.



 Zeef de bloem en meng samen met het amandelpoeder onder het beslag. Klop de eiwitten samen met een snuifje zout stevig op. Spatel ook door het beslag .


  Je hebt nu een glad beslag , breng dit over in een spuitzak, zo kan je gemakkelijk de vormpjes vullen.




En nu zou er hier een foto moeten komen van mijn gevulde vormpjes natuurlijk, maar dan ben ik zo druk bezig dat ze in de oven zitten als ik aan mijn foto denk !! Bij gebruik van een silicone vorm spray ik hem toch altijd even in met een vetspray ( https://www.bouwhuis.com/  Vul de vormpjes voor 2/3 met beslag en bak 15à20 min op 180°. Is ook afhankelijk van de grootte van de vorm.
Haal ze na 2 min uit de vorm, ze vallen er normaal zo uit. Laat afkoelen op een rooster. Strijk ze nog even in met afdekgelei. Je kan ze afwerken naar keuze, een toefje slagroom en een vruchtje, als je een baba vorm gebruikt kan je ook het hartje vullen met een beetje banketbakkersroom en een vruchtje.


Klaar?Bakken maar!

Bron :  uitgeverij Lannoo
Geschreven door Christophe Declercq
ISBN 978 94 014 2916 0

Geen opmerkingen:

Een reactie posten